17 marts 2012

Spørgsmål og svar – om livet med diabetes 1…

Jeg har fået følgende spørgsmål fra en mor til søn med diabetes:

"Hej Ulla jeg har læst dine kommentarer om diabetes 1, som min ældste søn har fået konstateret. Det virker essentielt at regulere insulinen efter behov. Han har fundet måder at gøre dette på, men uden den store vejledning. VI vil gerne regulere hans kost, men hvordan regulerer man insulinen derefter uden professionel vejledning? Sikken et system. Hvordan gør du? Jeg regner med, at man har brug for mindre insulin, når man følger en 'whole diet'. Findes der læger/sygeplejersker som kan vejlede os?"

Mit svar:

"Hej!

Den mest praktiske og enkle måde at regulere på kosten, er ved at lære at tælle kulhydraterne i de madvarer, der er mest kulhydratholdige, og så regulere insulinen efter det – ved at finde frem til, hvor mange gram kulhydrater, der svarer til antal enheder insulin. Det er kulhydratmængden i kosten, der påvirker blodsukkerbalancen. Men det er ikke nødvendigt at tælle alt med. For eksempel er der meget små mængder kulhydrat i mange grøntsager, men de mængder er så små, at det ikke har nogen praktisk betydning. Så kun de mest kulhydratholdige produkter…

Hvor man lærer det? Det er et godt spørgsmål, for det er stadig ikke noget, man kan kan få oplæring i ret mange steder.

Men jeg ved, at de, der bruger insulinpumpe, får oplæring i kulhydrattælling. Og så har der i 2011 været et introducerende forsøg med kulhydrattælling som kostvejledning – på blandt andet Hvidovre hospital. Så der må være nogle steder, hvor man som minimum kan få noget introducerende materiale om det? Ellers har det indtil videre været noget, man selv har skullet erfare og prøve sig frem med…

Vedrørende forbrug af insulin – så handler det mest om blodomløbet. Effekten af insulinen forøges når blodcirkulationen bliver hurtigere – som for eksempel ved motion – og derved har man brug for mindre insulin. Varme – hedebølger om sommeren og sauna – har den samme effekt på insulinvirkning…

Håber, du kan bruge mit svar, til at komme lidt videre. Det kan godt være lidt af en udfordring, at finde noget god vejledning, der er rettet mod at gøre diabetes praktisk nem og fleksibel at leve med.

Venlig hilsen Ulla"



» Spørgsmål og svar – om livet med diabetes 1…