02 september 2012

Jeg har diabetes 1 – og det er ikke noget problem?

Jeg har diabetes 1 – og det er ikke noget problem?

Hvad med i stedet:

Jeg har diabetes 1, så jeg har brug for selv at vurdere, hvad jeg spiser.
Jeg har brug for 5 minutter til mig selv ind imellem, så jeg kan måle blodsukker og tage min insulin.
Hvis der skal ske noget, der kræver ekstra fysisk aktivitet og forbrænding, vil jeg gerne vide det i forvejen, så jeg kan planlægge en ekstra "madpakke" eller ændre på min insulindosis.
 
Det er let for mennesker med kroniske sygdomme eller handicaps, at lande i en undskyldende og problembagatelliserende defensiv. Men det er der jo ingen grund til. For det er jo netop ikke noget stort problem – for andre…

Andre har også deres behov og begrænsninger. De undskylder og bagatelliserer det bare ikke. Tværtimod – så tager mange det for givet, at andre tager hensyn til dem og deres behov. Også selvom det ikke er noget særlig alvorligt eller livsvigtigt…

Det er helt i orden at stille krav – og have personlige behov...
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej...

Har du andre synsvinkler, viden eller erfaringer - så skriv en kommentar...

Venlig hilsen Ulla...