29 maj 2011

Hvad har diabetes med selvkontrol og kontrol at gøre?

Ingenting. Det at lære at måle blodsukre, tælle kulhydrater og regulere på insulindoserne handler ikke mere om kontrol og selvkontrol, end det at lære at køre på cykel, køre bil og 117 andre ting i livet og verden.

Det handler om viden, forståelse for hvad det handler om, træning og erfaring – ligesom så mange andre ting i livet.

Kontrollen og selvkontrollen er udelukkende baseret på en holdning i behandlerkulturen. Og den er desværre så indgroet, at mange behandlere ikke er i stand til at forholde sig til diabetes på andre måder, end ved kontrol og selvkontrol.

Jeg måler altid mit blodsukker om aftenen inden jeg går i seng – ligesom jeg også børster min tænder. Og blodsukret kræver ikke mere selvkontrol fra min side, end tandbørstningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej...

Har du andre synsvinkler, viden eller erfaringer - så skriv en kommentar...

Venlig hilsen Ulla...