11 maj 2010

Overdreven sygeliggørelse...

Jeg hører til de små spinkle, der aldrig har været overvægtig – og heller ikke har anlæg for det.

På et tidspunkt var jeg udsat for en læge, der havde brug for at få gjort en sygdom ud af min slanke og spinkle statur. Først tog jeg mod det amatørpsykologiske behov for at ”aflure”, om jeg havde et sygeligt behov for at være ”myndeslank”. Men det gik – og går jeg egentlig ikke så meget op i – jeg er, som jeg er… Og det er ”beklageligvis" "desværre” i den slanke ende af vægtskalaen. Det næste jeg skulle testes for, var om mit stofskifte var forhøjet. Det troede jeg nu ikke – for hvis det var det, så havde det nok vist sig som et problem for mange år siden. Men han kunne da godt få lov til a tage en prøve på det, så vi kunne få det ud af verden.

Der blev så taget en stofskifteprøve. Ved næste ambulante besøg havde han så resultatet af den. Den viste at mit stofskifte var højt, men ikke forhøjet – så han kunne berolige mig med, at alt var ganske normalt. Men han behøvede ikke at berolige mig, det var helt, som jeg havde forventet – det var ham, der havde brug for at blive beroliget, og det var han så blevet. Han skulle ikke tørre sit problem af på mig.

Da jeg forlangte at få resultaterne at se, ville han først ikke vise mig dem – for det var meget kompliceret, så det kunne jeg ikke forstå. Det troede jeg nu godt, jeg kunne, jeg er ret kvik – så han kunne bare fortælle, og hvis der var noget jeg ikke forstod – så kunne jeg jo spørge. Og det var faktisk ret enkelt at forstå. Når der bliver taget en prøve for forhøjet stofskifte, bliver der målt på 4 (så vidt jeg husker – eller også er det 5) faktorer. Den ene faktor er en proceskatalysatorer, det er det stof, der sætter tempoet på processen – de andre faktorer viser mængden af de stoffer, som katalysatoren kan omsætte. For at et stofskifte kan være forhøjet, skal både katalysatoren og nogle af de andre faktorer være forhøjet.

Så det var jo nemt at forstå.

De ”normale” problemer
Som patient skal du helst have de problemer, der står i tjeklisten, at det er ”normalt” at have. Og i Danmark er det normalt, at have problemer med overvægt.

Det er meget opslidende, at blive udsat for et konstant behov for at få dig gjort til et unormalt og problematisk menneske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej...

Har du andre synsvinkler, viden eller erfaringer - så skriv en kommentar...

Venlig hilsen Ulla...