09 december 2011

Det - ER - LIVSFARLIGT - at tage en overdosis!

Jeg vil meget kraftigt opfordre til at lukke ørene for behandlere, der opfordrer til at tage en overdosis insulin!

Det blev jeg udsat for i forlængelse af, at de igen, igen forsøgte at fejlbehandle mig med en overdosis » Insulinvirkningen er IKKE lægens bord.

Først var jeg udsat for en uopfodret opfordring til at skulle se det som et problem, at jeg foretrak at være velreguleret – frem for fejlmedicineret » Er en god regulering ikke bedre – end en "retfærdig" regulering?.

Derefter blev jeg udsat for en anden sygeplejerske, der forsøgte at overbevise mig om, at det ikke gjorde noget at tage en overdosis – for det døde mennesker ikke af – hvis ikke de havde drukket. Jeg blev vred – og sagde til hende, at hun da forhåbentlig ikke i ramme alvor forsøgte at bilde mig ind, at mennesker bare kunne tage en overdosis? Hun forsvarede sig med, at det var for at berolige mig? Det beroligede så absolut ikke mig, at man som behandlere ikke tog medicinregulering mere alvorligt. Tværtimod.

Det var da en selvmordsopfordring!

Det er livsfarligt at tage en overdosis insulin.

Kroppens sukkerdepoter, der i nogle tilfælde med lavt blodsukker, frigives og sætter blodsukkeret i vejret – er begrænsede. De kan ikke kompensere for alt.

Det de kan kompenserer for, er hvis du er godt reguleret – og en dag løber lidt stærkere end ellers, og måske kommer til at ligge lidt lavt om natten – at så behøver du ikke nødvendigvis være bange for et lavt blodsukker – det vil kroppen godt kunne modregulere. Hvis ikke det sker for tit.

For kroppens sukkerdepot skal genopbygges – når det er blevet brugt. Og det kan godt tage et par døgn.

Og så skal mennesker passe ekstra på, hvis de har været i byen – og har drukket spiritus. Det sætter kroppens evne til at frigive sukkerdepotet ud af kraft.

Men en overdosis er at spille hasard med livet.

Jeg havde på et tidspunkt en kollega, der havde et insulinchok – som hun måtte indlægges for. Kroppen havde godt reageret ved at frigive sukkerdepotet, så hun var kommet til bevidsthed – men kun meget kortvarigt – så var hun "væk" igen.

Så luk ørerne for behandlere, der ikke tager medicineringen alvorligt…




...

» Systematisk insulinregulering - Lantus...

...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej...

Har du andre synsvinkler, viden eller erfaringer - så skriv en kommentar...

Venlig hilsen Ulla...