11 november 2011

Kigger du dagligt på dine fødder?

Jeg er et meget ærligt menneske, og har altid forsøgt at svare så godt og ærligt på de spørgsmål, som jeg har fået fra behandlerne, så de havde de informationer, de skulle bruge. (Indtil jeg fandt ud af, at de sjoflede mig – og det var en verden, jeg var nødt til at beskytte mig selv overfor: » Når lægen laver fejl – er det patienten, der er hysterisk og "skør")

Ved en kontrolundersøgelse, hvor mine fødder blandt andet blev tjekket, fik jeg det noget besynderlige spørgsmål: Kigger du dagligt på dine fødder? Der kom jeg til kort – for det havde jeg faktisk ikke tænkt over. Men det gjorde jeg vel? Jeg var jo det, der i den verden kaldes "selvhjulpen". Men jeg hører til de mennesker, der godt kan gå i bad, lave kaffe, høre morgenradio – og spise morgenmad på én gang, uden at der går kludder i det. Så jeg så vel på det jeg gjorde? Men jeg sad jo ikke og kiggede på mine fødder med en lup, for at se om der skulle være en lille prik eller plet, der måske kunne være tegn på en potentiel lammelse om 20 år – hvis det var det, de mente? Men eftersom mine fødder var meget velholdte, så var det, jeg nu engang gjorde med dem, åbenbart godt?

Da jeg næste gang skulle have den årlige eftersyn af mine fødder, glædede jeg mig helt til spørgsmålet: Kigger du dagligt på dine fødder? Det var jo helt filosofisk. Jeg var nået frem til, at hvis de omformulerede det til: Nedstirrer du dagligt dine fødder? Så ville jeg ikke være i tvivl om, hvad jeg skulle svare – for det vidste jeg med sikkerhed, at jeg gjorde. Jeg vidste jo altid, hvilke sko jeg havde på – og jeg hører til dem, der går med hovedet oppe og fødderne nede.

Men så havde de ændret undersøgelsesprocedure. Da undersøgelsen af mine fødder var overstået, og alt som sædvanlig var fint – så stoppede det der. For det var jo ikke nødvendigt at gennemgå hele tjeklisten for den rigtige fodpleje med mig – når jeg havde så velholdte fødder.

Derefter blev jeg ikke udsat for flere ISO-standardiserede procedurer til opnåelse af det rette forhold til mine egne fødder.

Og det var jo sådan set også spild af tid og ressourcer – når nu der ikke var noget i vejen? Både min tid og ressourcer – og deres…



Afsnit fra artiklen: » Du bliver syg - af det sygeliggjorte...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej...

Har du andre synsvinkler, viden eller erfaringer - så skriv en kommentar...

Venlig hilsen Ulla...