12 april 2010

Under pres for unødvendig øjenoperation

Siden midten af 90’erne har jeg haft grå stær. Så det har jeg fået i en meget ung alder. Så vidt jeg ved, kan der være en sammenhæng mellem udvikling af grå stær og diabetes. Grå stær er harmløs og ganske uskadelig for øjet, i modsætning til de diabetiske øjensygdomme der kan opstå. Så den eneste fornuftige begrundelse for at få foretaget en operation for grå stær, ville være, at synet er så dårligt – at det er nødvendigt.

Grå stær ligger som en form for ”vat-totter” og slører synsfeltet. Men i mit tilfælde ligger den grå stær sådan, at det ikke forringer mit syn på en mærkbar måde. Mit syn er så godt, at det kan godkendes til kørekort. Samtidig har jeg det held, at jeg ikke har nogle af de diabetiske øjensygdomme, som er noget, der ville bekymre mig utrolig
meget, hvis jeg fik det.

Så jeg har levet med grå stær i mange år. I alle årene har jeg været under pres for at få foretaget en operation. Men der er en risikoved den operation, som er noget større for diabetikere end ikke-diabetikere. Hvis du hører til blandt de 15-20 %, der får efterstær (”skærmen” bliver sort), er det noget der behandles med en simpel laserbehandling af hornhinden. Men det at ”røre ved” hornhinden, kan for diabetikere betyde en forøget risiko for, at de diabetiske øjensygdomme begynder at udvikle sig. Og den risiko vil jeg ikke løbe, så længe mit syn er så godt.

Jeg har i årerne, siden jeg fik grå stær, gået til øjenkontrol hvert halve år. Normalt går diabetikere til øjenkontrol en gang om året, for diabetiske øjensygdomme udvikler sig ikke så hurtigt, at det er nødvendigt at går til kontrol oftere.

Jeg har lige fået ny øjenlæge. Han undrede sig over hvorfor jeg gik til kontrol så ofte – det var jo unødvendigt. Så nu er der ændret på det – og jeg kan for eftertiden nøjes med en gang om året. Og den grå stær – ja den gør jo ingen fortræd – og hvis det pludselig bliver et problem, kan jeg jo bare få en tid – så jeg kan blive opereret.

Det er en utrolig stor lettelse, at slippe for et pres om at skulle få foretaget en operation, som jeg ikke har lyst til…

Det er mine øjne – og mit syn. Hvis det går galt med operationen, er det mig der skal leve med det…

Jo længere jeg venter med den operation, jo dygtigere bliver lægerne til at lave den – og jo bedre bliver de også til at behandle diabetiske øjensygdomme. Så risikoen for negative konsekvenser bliver mindre og mindre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej...

Har du andre synsvinkler, viden eller erfaringer - så skriv en kommentar...

Venlig hilsen Ulla...